Det blev mycket bra...

0kommentarer

 
 
 
 
Nyduschad, rumpan nersjunken i soffan och morgonrocken är på.
Mmm det är faktiskt lika mysigt som det låter.
Ska bara bädda sängen med de nytvättade lakanen. Finns det något goare?
För ingen kan väl gllömma känslan av när man bada när man var liten och mamma hade bytt lakan under tiden.
mmm mys
 
Idag har vart en riktigt bra dag.
Var inte direkt snabb imorse som jag redan skrivit men sen..
Städade hela övervåningen, den enda våning som är värd att städa eftersom T slipar där nere, har tömt tvättkorgen och sist men inte minst innan det blev middagsdags tog vi oss en liten promenix.
Det regnade lite smått men det var bara skönt.
Underbar luft och man behövde inte klä sig speciellt mycket.
 
Eftersom vi varit på två våningar under hela dagen, vilket inte gör mig så mycket eftersom jag jobbar som bäst då men att T ändå är hemma :D, kände jag för att göra det lite extra mysigt till middagen
 
 
Eftersom regnet inte gett upp kändes det inte så konstigt att tända upp lite. :D och för att få någon känsla av sommar gjorde vi denna lite somriga rätt
Varm potatissallad med kycklingfilé
800 gr färskpotatis
2 gula lökar
1 knippe dill
1/2 dl gräslök
1 dl kapris
2 tsk fransk senap
2 msk balsamvinäger
2 msk olivolja
500 gr kycklingfilé
 
Koka potatisen och låt den svalna lite.
Strimla lök, hacka dill och gräslök. Dela potatisen och blanda med lök, örter och kapris.
Vispa samman senap, vinäger och olja, krydda med salt o peppar.
Häll det över potatisen och rör om försiktigt.
Servera med grillad kycklingfilé. (Vi blanda i kycklingfileérna)
 

Men vad vore en söndag utan nått som är mindre nyttigt??
Så va sägs om
 
 
Äppelpaj med vaniljvisp

2 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
100 gr smör
5 msk socker
1 1/2 msk vatten
3 st äpple
3 tsk kanel
 
Blanda havregryn, mjöl, 2 msk socker och smör till en grynig massa Tillsätt vatten och knåda ihop.
Tryck ut pajdegen i en pajform.
Förgrädda i ugn 225°c ca 10 min.
Blanda 3 msk socker och kanel.
Skiva äpplen i tunna skivor (låt skalet vara kvar) och vänd i socker o kanel.
Lägg skivorna i fint mönster o pajskalet.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min 225°c
Servera med glass/vaniljsås.
 

Tyvärr blev jag inte supernöjd med pajskalet. Kanske att jag tryckt ut det för tunt. Var svårt att få ur det ur formen.
Håll även koll på tiden. 30 min (det sista) är alldeles för lång tid... iaf för vår ugn.
Men smakar. GOTT!!
 
Imorn är sista lediga dagen innan 4 dagars jobb.
Har lite planer jag ska försöka genomföra.
Får se hur det går, har en tendens att när jag är ledig göra annat än vad jag tänkt. :D
 
 
Kram Katrin
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej