Dripp Dropp

1kommentarer

Nu är jag hemma igen, har iofs varit det ett tag.
Ligger i soffan och försöker göra så lite och försiktiga rörelser som möjligt. Det känns i ryggslutet och ner mot höften om saker och ting går lite för fort.
Provet gick galant.
Att folk reagerat negativt när jag sagt att jag ska göra detta prov förstår jag inte. Det kändes som ett myggbett som brände lite när bedövningen sprutades in men mer var det inte.
Gjorde inte alls ont, som många verkar tro att det ska göra. Eller så är jag bara så hård att jag klarade det så bra :D Har förstås aldrig varit rädd för eller tyckt att sjukhus och allt vad det innebär varit något farligt. Ett helt sjukhus med personal som kan ta hand om en om det skulle bli komplikationer. Tänker att man inte kan vara på bättre ställe :D
Detta slog mig faktiskt, när läkaren skulle sätta bedövningen, att jag satt och nästan skrämde upp mig själv med tanken att "nu gör det ont..."
Skärpning, Katrin. Du har ju tyckt det vart allt utom jobbigt att vara på sjukhus hela livet. Varför ska det bli jobbigt nu?
 
Vi satt och småprata lite medans bedövning gjorde sitt. Och mitt i alltihop hör jag läkaren säga "nu rinner det så fint så"
Blev förvånad att det alldeles strax var klart. 3 rör (sådana man får lämna blodprov i) tog dom med ryggmärgsvätska. 2 för att ta alla prover på och 1 för att frysa ifall man behöver ha det i framtiden.
Efter 3 rör med blod också fick jag lämna rummet.
När jag talat om för personer i min närhet att detta prov ska genomföras har man fått till svar att det gör jäätte ont, att man kan bli förlamad, ja tänk allt som inte har en positiv klang.
Antingen är jag väldigt smärttålig eller så tänker jag helt enkelt bara inte på konsekvenserna, det sist nämnda har jag nog haft svårt för iofs sen jag var liten vad det än gäller... :D
 
T var tvungen att jobba lite så, som förra gången fick det bli fikastund för mig och att läkaren sa att det var bra att få i sig lite coca cola under dagen pga ev huvudvärk gjorde inte Katrin mindre glad :D
 
 
Idag blir det ,liggande ställning i, soffan resten av dagen, då man i upprätt position kan få ont huvudet, men av läkaren är det en minoritet som får denna outhärdiga huvudvärk som känns i hela huvudet.
Dock ska man inte vifta bort det, om det gått upp till 3 dygn med den typ av huvudvärk. Då kan det bli ett återbesök för att ta ett blodprov i armen och spruta in det där läkaren, idag, tog provet.

1 kommentarer

Virre

05 Feb 2013 16:06

Skönt att det gick bra!

Känns så gôtt när dom är proffsiga och "pratar bort det" så att man inte märker vad dom gör, så var det för mig också! Bedövningen var lätt det värsta :)

Kram

Svar: Yes nu är det över.
Trodde han skulle säga till när han satte in "dropp-nålen" eftersom han sa när han satte in bedövningen. Och helt plötsligt är det klart.
Han sa att han gärna "pratar bort det" eftersom man inte vet hur patienten vill ha det men med dig hade jag nog lika gärna kunnat sagt vad jag gjorde.
Tog det som en komplimang, om man nu kan göra det :D
Katrin

Kommentera

Publiceras ej