Fara?

0kommentarer

31/12

 

Hade svårt att somna igår o tyckte det krampa i mitt underben- denna gång höger. Men vet inte om det är någon större fara eller om det börja bli psykiskt?

Men det är väl ingen idé att åka in för det. Tror jag behöver vara mer död än levande för att dom ska göra ordentliga kontroller nästa gång. Då ska jag ligga kvar, om det blir akuten en gång till, tills dom gjort CT-röntgen, o ultraljud på hjärtat o ja, varför inte hela kroppen.

 

Det är tur att jag börjat anteckna allt som händer för jösses vad jag kommer på saker som sagts som jag ännu inte fått ner skrivet. Tex kom jag i morse på att när jag berättade för läkaren 2:a gången på akuten att min käre kiropraktor trodde jag fått en så kallad ”tia”.

 

(TIA, transitorisk ischemisk attack, innebär att en del av hjärnan drabbas av övergående syrebrist. Orsaken är en övergående blodpropp i hjärnan. Ring genast 112 om du eller en närstående känner en plötslig domning, förvirring, synstörning eller får problem att gå. Med tidig diagnos och behandling går det att minska risken för en efterföljande stroke.

TIA innebär att de strokeliknande symtomen försvunnit inom ett dygn. I de flesta fall är attacken mycket kortare. TIA kan vara en förvarning om stroke som i vissa fall kan inträffa inom de närmaste timmarna.

De vanligaste orsakerna till TIA är en blodpropp som antingen kommer från hjärtat eller halsens pulsåder eller en förtjockning av kärlväggen på något av hjärnans fina kärl. När blodproppen fastnar i hjärnans kärl hindras blodflödet i en del av hjärnan varigenom TIA-symtomen uppstår. När blodproppen kommer från hjärtat är orsaken oftast förmaksflimmer.

Symtom på TIA

Typiskt för TIA är att symtomen är kortvariga. De kan pågå från ett par minuter till flera timmar. Symtomen kan till exempel vara:

  • plötslig domning eller svaghet i ansikte, armar och ben, oftast bara i den ena kroppshalvan
  • plötslig förvirring eller svårigheter att tala och förstå
  • plötslig synstörning på det ena eller båda ögonen
  • plötsliga svårigheter att gå, plötslig yrsel, svindel, dubbelseende eller försämrad balans och koordination.

    Sök vård

    TIA är en varningssignal som kan föregå en stroke. Kontakta därför läkare snabbt om du eller någon anhörig fått en TIA.

    Om du får något av följande symtom, ring 112 efter ambulans

    • plötsliga domningar eller plötslig svaghet i ansikte, armar och ben, ofta bara i den ena kroppshalvan
    • plötslig förvirring eller svårigheter att tala och förstå
    • plötsliga synstörningar på ena eller båda ögonen 
    • plötsliga svårigheter att gå, plötslig yrsel, svindel, dubbelseende eller försämrad balans och koordination
    • plötslig, kraftig huvudvärk utan klar orsak.)

Men då blev jag nästan idiotförklarad för det kunde det verkligen inte vara eftersom jag var alldeles för ung. Det var ju snällt sagt men jag trodde inte det fanns åldersgräns för det.

Att jag äter p-piller, vilket kan leda till proppar frågade inte ens läkaren om. Konstigt?

 


Då har vi kommit till årets sista dag. Sitter här i soffan, på min favoritplats och det är alldeles tyst, endast Ts andetag man hör från sovrummet och såklart mina knapptryckningar. Har sovit lite konstigt i natt. Hade för det första väldigt svårt att sova, kan det bro på muggen kaffe jag hällde i mig dryga timmen innan läggdax? Att jag hade känningar i mitt högre underben? Vet inte.
Det är såklart huvudvärken gör sig påmind även idag, borde blivit van men det är ju bara det att man blir så trött.

Nu får det nog bli frukost, har vart hungrig sen närmare 8 tiden..

 

Kram på er!

 

Kommentera

Publiceras ej