Smyg start....

0kommentarer

Då var det alldeles strax lördag, för jag hinner nog inte få klart detta innan klockan slår. :D
 
Jösses vilken dag.
Vaknade tidigt idag och lyckades komma upp strax efter 7, har gjort det hela denna vecka. Det är riktigt skönt.
Då kan man äta frukost och se nyhetsmorgon och ev början på Malou efter 10, mest för att se vad dom ska prata om den dagen, innan man ger sig iväg på nått trevligt eller gör nått behövligt här hemma.
Det kan man säga att jag fick gjort igår.
För hur ofta orkar man göra det? Inte så.
Jo, jag pratar om att skura väggar och golv i hela badrummet. Det blir ju sjukt äckligt i duschen av alla tvålrester mm på kakel och i fog.
Blev väldigt nöjd efter, det är ju skönt att man är det efter typ 3-4 timmar (inkl lunch)
 
 
Liiite skillnad! Eller?
Men efter en rengöring med kakel och fog rent (finns hos Nordsjö Färghallen Lidköping) och 1 1/2 flaska Cilit Bang hoppades man ju på att resultatet skulle bli så här. :D
 
Även dagen har varit en produktiv dag men inte på samma sätt, nej inte alls faktiskt. :D
 
Som sagt uppstigning tidigt för att Vårdcentralen skulle ringa, typiskt nog råkade jag behöva gå på toa just när dom skulle till att ringa. Nästa gång tror jag att mobilen får föla med ;D
Vänta 1 timma sen ringde jag själv tillbaks för att få höra att mitt nr redan var registerat och att dom skulle ringa mig runt 7.45. Rent omöjligt tyckte jag, då klockan var närmare 9..
Tryckte fram så jag fick en senare tid, denna gång 9.25.
9.50 hade det fortfarande inte ringt så jag gjorde ytterligare ett försök, denna gång fick jag teltid 14.30.
Inte okej! Visst är systemet underbart?
Så snabb som jag är, när jag vill, slängde jag på mig kläderna och tog bilen bort till VC.
Sa till, ursäkta språket, käringen i luckan att dom uppenbarligen har ett problem.
Som tur var, fanns min senaste läkare på plats så efter en timmas väntan träffades vi och jag fick raka svar när jag förklarade att jag väntade svar från MR (magnetröntgen) att han inte trodde dom skulle hitta nått. "Hjärnan är som en dator, den kan få fnatt ibland. Men det är inget som behöver komma tillbaka eller förkortar livet." Ja, men det var ju just dom orden jag ville höra. NOT!
Det slutade iaf med att vi enades om, efter mitt önskemål, att 75% sjukskrivning är ok minst 2 veckor framöver.
Så nu, ni som vill besöka Kopparsalongen kommer få se lite grann av mig, kul va?
 
Efter lunchen fick jag ytterligare besked, ett samtal från neurologen på KSS.
Min MR såg bra ut men Dr Sigfridsson ville göra mer, så på tis 9.30 väntar en LP
(lumbal punktion- ryggmärgsvätskeprov: 

Allmänt:
Ett ryggvätskeprov, som också kallas lumbalpunktion, innebär att läkaren sticker in en tunn nål mellan ryggkotorna i nedre delen av ländryggen för att komma åt den vätska som omger ryggmärgen.
Man kan få göra provet om läkaren misstänker att man har en sjukdom i nervsystemet, till exempel borrelia, hjärnhinneinflammation, hjärnblödning eller MS, multipel skleros.
Provet skickas till ett laboratorium där det analyseras. Läkaren meddelar sedan resultatet av provet. Det kan ta lång tid, upp till tre–fyra veckor, att få svar på vissa av proverna.

Hur går undersökningen till:
När provet tas får man sitta framåtböjd eller ligga på sidan. Det är bra om man kan slappna av och hitta en någorlunda skön ställning eftersom provet tar ungefär en halvtimme. Om man har svårt att slappna av kan man få muskelavslappnande läkemedel som kan hjälpa.Provet tas med en mycket tunn nål och man kan känna ett tryck, men det brukar inte göra ont. När nålen gått igenom huden förs den in i ryggradskanalen som innehåller ryggvätska. På det sättet kan ryggvätska droppa ner genom nålen till ett provrör.

Hur mår man efteråt:
Ibland kan man få huvudvärk efter att ha lämnat ryggvätskeprov. Huvudvärken kan i sällsynta fall vara kraftig. Den är inte farlig och brukar bli bättre om man lägger sig ner med huvudet i samma nivå som ryggen.

Övrigt:
Om man har en blodsjukdom som gör att blodet har svårt att stelna (koagulera) efter en blödning, bör man inte lämna ryggvätskeprov.
Man ska inte heller lämna ett ryggvätskeprov om man har en hudinfektion på ryggen där provet ska tas.)


 
  (ursäkta bilderna, jag o datorn kommer inte överns)
 
Resten av dagen har jag lagt upp jobb inför dom kommande veckorna, promenerat, ätit god mat och lite fredagsmys till Spåret hos syster.
 
Nu behöver jag stänga dom blå. Imorn väntar förmodligen en lång dag.
 
Kram
 

Kommentera

Publiceras ej